UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odnikud nikam zdá se vede cesta finského rychlíku NORTHER. Solidní začátky ve stínu CHILDREN OF BODOM vystřídala nevýrazná stagnace stále dva tři kroky za týmiž tajemnými dětmi (navíc podobně stagnujícími), takže by to skoro mohlo vypadat na ručník do ringu. Ne? Ale jo, je mi jasné, že mnozí z vás se mnou nebudou souhlasit. Vždyť NORTHER přece hrají tak rychle, tak opojně metalově, a tak úžasně melodicky, že snad ani není možné mít podobné pochybnosti…
Doopravdy jste o tom přesvědčeni? Inu, něco málo na tom snad asi skutečně bude. A odmyslíme-li si životně důležité finské hole ortopedů Alexiho Laiha a spol., o něž se kapela ve svém melodickém heavy – black metalovém výrazu bez uzardění ze všech sil opírá, můžeme zcela pragmaticky zjistit, že její páté řadové album, nazvané vtipně „N“ (zřejmě písmenko, po jehož původu se v souvislosti s názvem kapely tak často pátrá), nepatří úplně do smetí. Nepatří, neboť místy skutečně skýtá kombinaci rychlosti, melodie a syrové tvrdosti, která (separována od zbytku světa) by klidně mohla být vnímána jako opojná. Přesně na tom principu funguje otvírák „My Antichrist“, načančaný na řízném riffu, přesně v takovém duchu se odvíjí i zřejmě největší tahák alba „Frozen Angel“, jakoby kompletně vystřižený ze stylové severské učebnice, a přesně tak to mají v zápisu nalinkované i skladby „Savior“, „Black Gold“, „We Rock“ a závěrečná „Forever And Ever“, plné výrazných motivů a potřebného kovového důrazu. Je to samozřejmě všechno malinko prvoplánovité, nicméně nemůžu popřít, že by to v tom nejposluchačtějším slova smyslu nefungovalo. Zbytek alba je naproti tomu výrazně nudnější a tváří v tvář hozené rukavici kritiky pak neobstojí ani za cenu jinde funkčního mhouření očí nad (ne)originalitou, nemluvě o tom, že v tomhle škádlení cukrlátek (či hitparádových příček?) zajde kapela někdy až příliš daleko (týká se hlavně hybridu balady „If You Go“, kde chlapecky roztomilý Petri Lindroos s goticky podmalovanýma očima v refrénu skřehotá na své děvče „jestli půjdeš, nevím, co mám dělat, jestli půjdeš, nevím, kde být“). Už i to samo o sobě totiž vydá za setsakramentský důvod pro varovně zdvihnutý ukazováček, a je proto docela možné, že ona ta moje ručníková teorie přece jenom nebude úplně od věci.
Protože s čím kdo zachází, tím také schází, to se zkrátka nedá nic dělat, a dříve či později na to dojedou i NORTHER. Fakt, že se jim to nepřihodilo ani na minulém a ani na tomto albu, je možná jen shodou okolností a možná také výsledkem nezanedbatelných kompozičních schopností kapely, které tady přes to všechno stále ještě jsou. Ale další dlouhou životnost (ve stávajícím výrazu pochopitelně) tomu tedy už nedávám, to mi věřte.
Tak tedy konečně NORTHER s druhým „N“. Ale moc si od toho neslibujte.
5,5 / 10
Petri Lindroos
- zpěv, kytara
Kristian Ranta
- zpěv, kytara
Tuomas Planman
- klávesy
Jukka Koskinen
- baskytara
Heikki Saari
- bicí
1. My Antichrist
2. Frozen Angel
3. Down
4. To Hell
5. Savior
6. Black Gold
7. We Rock
8. Always & Never
9. Tell Me Why
10. If You Go
11. Self-Righteous Fuck
12. Forever And Ever
N (2008)
Till Death Unites Us (2006)
Death Unlimited (2004)
Mirror Of Madness (2003)
Dreams Of Endless War (2002)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 48:47
Produkce: Fredrik Nordström
Studio: Astia Studios
Norther neni spatna kapela a urcite neni o moc horsi nez COB. Znam ale dost lepsich kapel...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.